Mannenbeelden

mannen

verborgen mijmering aanwezig

radeloos en lekker zichtbaar

vriendschap

hardloper

Mannen

  1. Jonge man, 51 cm, brons, 2006b001
  2. Jongen, 56 cm, brons, 2006b002
  3. Danser, 65 cm, brons, 2010b002
  4. Wat zijn je gedachten jongen?, ca 71 hoog , aluminiumcement, 2010b003
  5. Mijmerende man, ca 75 cm, aluminiumcement, 2011b001
  6. Ingetogen, ca 27 cm, aluminiumcement, 2011b003

verborgen mijmering aanwezig

1. Verborgen, ca 26 cm, chamotte rood, 2012b002
2. Mijmering, ca 32 cm, chamotte rood, 2012b003
3. Aanwezig, ca 34 cm, chamotte rood, 2012b004

Radeloos en lekker zichtbaar

1. Radeloos, ca 28cm, chamotte rood, 2012b001
2. Lekker zichtbaar , 48 cm, chamotte, 2013b001

vriendschap

Vriendschap, ca 67×90 cm, met ultramarijnpigment ingekleurd Acrylhars versterkt met glasvezel over een basisbeeld van piepschuim, 2019b001

Het beeld ‘vriendschap’ is ontstaan door uit een blok polystyreen (piepschuim) eerst de vorm te snijden en die daarna met acrylhars en glasvezels te versterken. Waarna het beeld is ingekleurd met ultramarijnpigment op een basis van van acrylhars.

Hardloper

Het ontstaan van het hardloperbeeld
Het actief beoefenen van de hardloopsport inspireerde me tot het maken van de hardloper.
Het mooist maar erg kostbaar zou een bronzen beeld zijn. Omdat het me een uitdaging leek om zo’n groot beeld zelf te maken en te gieten koos ik voor het materiaal aluminiumcement.
Een smid maakte een stalen geraamte waarop ik een kleibeeld boetseerde. Het kleibeeld werd voorzien van een laag latex (rubber) van een paar mm dik en daarover ter ondersteuning een mal van gips in afneembare delen. Vervolgens werd de klei uit de mal en van het geraamte gehaald. Het geheel van geraamte, latex mal en gipsen mal zonder de klei, werd ondersteboven weer in elkaar gezet en -stevig vastgebonden- in een kuil voor de helft ingegraven.
Er werd een specie gemaakt aluminiumcement, water, met zilverzand en een groot deel van het volume van een lichtgewicht ‘kunststofzand’. Dit laatste om de soortelijke massa van het beeld omlaag te krijgen zodat het niet door zijn benen zou zakken.
Na uitharden werd de mal verwijderd en werd de huid verder bewerkt tot het een mooi patina bezat, wat door de tijd alleen maar mooier geworden is.

GA NAAR PORTRETBEELDEN

TERUG NAAR BEELDENOVERZICHT